Miten menestyt uudessa työpaikassasi ensimmäisestä päivästä lähtien


Kun aloitat uuden työpaikan, sinun on huolehdittava siitä, miten tulet toimeen tulevien työkavereidesi kanssa, miten vastata uuden pomosi odotuksiin ja hallita oppimistasi, joka liittyy uuteen haasteeseen.

Miten menestyt uudessa työpaikassasi ensimmäisestä päivästä lähtien

Vaikka olisit onnekas, että sinulla on jonkin verran aikaa tutustua ja opetella, ei ole kuitenkaan aika rentoutua. Sen sijaan on viisasta selvittää, miten läsnäolosi vaikuttaa muihin, koko kanssa tulet työskentelemään kaikkein tiiviimmin, miten teet itsesi asiantuntijaksi ja miten voit saada kunnioitusta niiltä, jotka saattavat olla skeptisiä sinun läsnäolostasi. Tässä artikkelissa esittelemme muutamia asioita, jotka on hyvä pitää mielessä ensimmäisestä työpäivästä lähtien.

Muistisääntöjä juuri työnsä aloittaville

1. Pyydä apua, mutta älä esitä typerää. Tietenkään et voi tietää, missä kaikki on, miten kaikki tehdään tai miten pääset resursseihin kiinni, joita tarvitset suorittaaksesi työtehtäväsi. Jos kysyt toistuvasti, miten teet työtehtäväsi ydintoimintoja, voit helposti antaa vaikutelman, että olet hämmentynyt. Kysy sen sijaan kollegoiltasi: ”Teetkö näin ja tuolla tavalla täällä?” Näin osoitat taitosi ja halusi varmistaa, että asiat tehdään oikein ja että olet vastannut odotuksia, ikään kuin varmistat, että toimit juuri oikein tässä työtehtävässä, sen sijaan, että olettaisit liikoja.

Muistisääntöjä juuri työnsä aloittaville

Selvitä, mitä tarvitaan ja tee tarvittaessa aloite. On tärkeää osoittaa, että olet sekä ennakoiva että tarkoituksenmukainen. Varmista, että ymmärrät esimiehesi prioriteetit ja järjestät työsi niin, että täytät hänen tarpeet.

3. Muista, että saat vain yhden mahdollisuuden tehdä ensivaikutelma. Tapa, jolla teet ja esität itsesi ensimmäisinä päivinä, luovat pitkän aikavälin vaikutelman ja voivat määrittää lopullisen menestyksen tai epäonnistumisen roolissasi. Työntekijöiden, asiakkaiden, asiakkaiden ja toimittajien ei tarvitse kestää kauan, jotta he alkavat muodostaa sinusta vaikutelmaa. Ajattele mielikuvaa persoonasta, joka haluat olla, pukeudu, toimi ja puhu kuin hän.

4. Selvitä yrityksen kokonaisprosessi, miten ja missä järjestyksessä asiat on tapana hoitaa ja kuka johtaa ja toteuttaa projektien toteutumista. Ei ole epäilystäkään, että osallistut kaikkiin mahdollisiin kokouksiin. Tietenkin sinun täytyy kiinnittää huomiota ja osallistua ryhmäkeskusteluihin tarvittaessa.

Mutta aivan yhtä tärkeää on tehdä muistiinpanoja itseä varten ryhmän prosessista. Kuka pyrkii saamaan huomiota ja kunnioitusta pöydän ympärillä? Ajattele paitsi organisaatiokaavion määrittelemiä suhteita, mutta myös sosiaalisen vuorovaikutusta, katsekontakteja, kokoukseen osanottajien kehonkieltä. Kun määrität organisaation perustana olevan sosiaalisen järjestyksen, voit liikkua sen läpi helpommin.

5. Jos hallitset muita, älä sekoita viranomaista johtajuuteen tai kuuliaisuuteen kunnioitusta kohtaan. Voit saada tietyn määrän valtaa yrityksen organisaatiokaavion ylivoimaisen sijaintisi perusteella. Mutta jotta saisit parhaan hyödyn ihmisistä, joita hallitset, et voi yksinkertaisesti käskyttää heitä.Sinun täytyy ansaita ihmisten kunnioitus osoittamalla, että etsit tiiminne etuja ja menette edellä ja sen jälkeen, ennen kuin voit odottaa, että kukaan tiimisi jäsenistä tekevät mitään puolestasi.

6. Muista, että tämä uusi työpaikkasi ei ole vanha työpaikkasi. Edellisessä työpaikassasi loit todennäköisesti luottamusta, hyvää tahtoa ja ystävyyssuhteita. Riippumatta siitä, kuinka pätevä olet, tai kuinka tähti olit edellisessä työpaikassasi, aloitat aina puhtaalta pöydältä. Vanha maineesi ei matkustaa kanssasi. Riippumatta siitä, mikä on roolisi, sinun on valmistauduttava olemaan uusi tulokas tiimissäsi jonkin aikaa.

7. Muista, kuka haastatteli sinua ja mitä he kysyivät. On todennäköistä, että haastatteluprosessin aikana tapasit useita ihmisiä, joilla oli eri rooleja yrityksessä. Esimerkiksi henkilöstöresurssien lisäksi saatat tavata johtajia rahoitus-, operaatio-, markkinointi- tai muista osastoista. Vaikka sinun ei tarvitse tavata heitä säännöllisesti, ymmärrä, että heillä on odotuksia, ja jos et ota heitä huomioon, seurauksena on todennäköisesti valitettavaa seurausta.

Comments are closed.